Gelders WO2-café project maakt online doorstart

Een alternatief bedenken voor de Gelderse WO2-café tour die vorig jaar plotseling ten einde kwam door de coronacrisis. Dat lijkt nog niet zo gemakkelijk in deze tijd. Goed nieuws, dat alternatief komt er onder de noemer: ‘WO2-verhaal gezocht’. Een digitale campagne om persoonlijke Gelderse oorlogsverhalen te verzamelen. In gesprek met Jelle van de Graaf, projectmedewerker bij Rijnbrink.

Een doorstarplaatje jellet van het WO2-café project. Waarom?
“Vorig jaar is de tournee helaas na drie van de zeventien cafés abrupt ten einde gekomen. We waren erg tevreden over de samenwerking en de verschillende partners zijn eigenlijk allemaal enthousiast om door te gaan in een alternatieve vorm. Het belang van het verzamelen en doorgeven van oorlogsverhalen is namelijk niet minder geworden. Daarnaast was ook een groot deel van de oorspronkelijke subsidie van de provincie Gelderland nog beschikbaar, dat helpt natuurlijk ook mee.”

Kan je meer vertellen over het doel van dit project en de plannen?
“Met dit project willen we persoonlijke Gelderse oorlogsverhalen verzamelen. Onder de werknaam ‘WO2-verhaal gezocht’ zetten we een inzameling op, waarbij mensen online hun oorlogsverhalen, objecten en documenten kunnen insturen. Hiervoor wordt een speciale pagina ingericht op de website van mijnGelderland, waar alle ingezonden verhalen te zien zullen zijn. Een aantal verhalen lichten we bovendien uit in korte filmpjes (gemaakt door Bas Steman, schrijver en één van de Ridders van Gelre: https://bassteman.nl/). Deze filmpjes komen aan het eind van de periode terug in een (gestreamde) talkshow. Eigenlijk hopen we dat er nog bijzondere objecten of voorwerpen met een onbekend verhaal van zolder tevoorschijn komen, maar we zijn natuurlijk tevreden met alles wat er binnenkomt!”

Wat is de rol van de Bibliotheek in dit project en waarom de Bibliotheek?
“De Bibliotheek is natuurlijk echt een plek van verhalen en ontmoeting. Omdat de rol van de bibliotheken in de eerste reeks zo belangrijk was, willen we hen nu weer graag meenemen. Fysieke ontmoeting is nu uiteraard lastiger, maar nog steeds kunnen bibliotheken een grote rol spelen in het bereiken van zoveel mogelijk mensen. Daarnaast is het streven om de opbrengst aan het eind van de inzameling op een bepaalde manier ‘terug te geven’ aan bibliotheken, bijvoorbeeld in de vorm van een mini expositie of via posters en banners.”

Wanneer is het mogelijk om verhalen in te leveren?
“Vanaf 1 maart kunnen mensen online hun verhalen maar ook afbeeldingen, documenten en objecten insturen. Dit kan via deze website"

Het project ‘WO2-verhaal gezocht’ is een samenwerking van Rijnbrink, Erfgoed Gelderland en de Gelderse bibliotheken.
Meer informatie over dit project? Neem contact op met Jelle van de Graaf