NEC en de Bibliotheek samen voor taalvaardigheid

Scoor een boekVoetbalclub N.E.C. en de bibliotheken in regio Nijmegen sloten op 17 april een uniek leesproject voor basisscholen af: ‘Scoor een boek!’. 275 leerlingen lazen in 10 weken tijd 4400 boeken. N.E.C.-voetballer Ted van de Pavert: “Mooi om kinderen te laten ervaren hoe leuk lezen kan zijn. Een goede taalvaardigheid helpt je verder in deze maatschappij!”

Nieuwe wereld
Vanaf groep 5 en 6 lezen kinderen steeds minder, blijkt uit onderzoek. Hoe zorg je dat je deze trend doorbreekt? Door een idool als voorbeeld in te zetten en een spel-element aan het lezen toe te voegen. Het resultaat? ‘Scoor een Boek!’ Bert Hogemans, directeur van Bibliotheek Gelderland Zuid: “Met elk boek dat kinderen lezen, stappen ze weer in een hele nieuwe wereld. Van spannende avonturen tot onbekende culturen. Dat ongemerkt het taalniveau van de kinderen erop vooruit gaat is mooi meegenomen.”
Het project in Nijmegen is opgezet met de Bibliotheek Gelderland Zuid, voetbalclub N.E.C. en de GGD.

Doelpunten
Tijdens ‘Scoor een Boek!’ lazen kinderen acht weken lang zo veel mogelijk boeken in de klas, gestimuleerd door een video-oproep van Ted van de Pavert en Maarten Paes van N.E.C. Met elk gelezen boek scoorden ze een ‘doelpunt’. Tijdens het project wisselden leerlingen hun favoriete boeken uit en stond leesplezier voorop. Ter afsluiting was op 17 april een feestelijke sportieve dag bij het voetbalstadion in Nijmegen. Dit project wordt ingezet op diverse basisscholen om leesplezier te stimuleren en leerlingen leeskilometers te laten maken. Op school én thuis.

Op diverse plekken in het land is 'Scoor een Boek' een succes. Kinderen motiveren elkaar met leuke leestips en er is tijdens het project een spectaculaire stijging van het aantal gelezen boeken per leerling.
Meer informatie over de aanpak van Bibliotheek Gelderland-Zuid: kijk op www.obgz.nl/scooreenboek.